In de middeleeuwen was de kerk het equivalent van de achterbank van een auto, de plaats waar miljoenen mensen hun eerste keer beleefden.

De 5 monumentale ‘gebouwen’ die Bosch voorstelt in het middenpaneel bovenaan zijn interpretaties van kerken en kathedralen uit die tijd.

De torens en bakstenen werden vervangen door vlezige penis- en vagina-vormig elementen. Meerdere clitorissen, teelballen en eikelvormige objecten weerspiegelen het zinnebeeld van zijn surrealistische creaties.

In de middeleeuwen werden huizen door hele families gedeeld, privéslaapkamers bestonden alleen in de woningen van de adel. Het was dus lastig voor echtparen en geliefden om een plekje te vinden om ongestoord de liefde te bedrijven. Kerkgebouwen waren favoriete plekken voor het bedrijven van de liefde.

Bosch speelde duidelijk in op de actualiteit met zijn zedeloze beeldliteratuur, niet enkel met de obscène transformatie, maar ook met de locatie van deze gebouwen, telkens op een waterlijn die de 3 toen bekende continenten voorstelt, Europa, Azië en Afrika. Zonde en lust is over de hele wereld verspreid.