Madonna met kanunnik van der Paele Jan van Eyck

Het kijkdooseffect is verbluffend, maar in 3D fysieke sculpturen is het adembenemend.

Het schilderij van Madonna met kanunnik Joris van der Paele van Jan van Eyck is het altaarstuk van de verdwenen Sint-Donaaskerk, en bevindt zich  nu in het Groeningemuseum in Brugge. Het op hout geschilderde paneel is het meest waardevolle erfstuk uit de collectie van Musea Brugge. Na het Lam Gods is dit het grootste schilderij dat van Jan van Eyck bewaard is gebleven.

Het werk is een surrealistisch tafereel van een zogenaamde “Sacra Conversazione”, een conversatie tussen heiligen en stervelingen. De kleuren van de heilige Donaas in het blauw, Maria in het rood en Joris van der Paele in het wit, komen overeen met de heraldische kleuren van de stad Brugge.

Het originele kunstwerk is 122 cm breed en 158 cm hoog, of bijna 2 m². De reproductie in reliëf in het 3D Museum bedraagt circa 10 m². Het beeldt de 5 personages van het authentieke werk uit op mensenmaat, op ware grootte in fysieke sculpturen.

Madonna met kind

Het schilderij toont de Maagd Maria met haar Kind, tussen de heilige Donaas van Reims, de heilige Sint-Joris en Kanunnik van der Paele. Maria zit gekleed in een rode mantel op een rijkelijk versierde troon. Het kind van God zit op haar schoot op een witte doek. Hij speelt met een groene parkiet, en reikt moeder Maria bloemen aan.

Jan van Eyck

Joris en de draak

De heilige Joris is gekleed in een harnas. Hij neemt zijn helm af en begroet Jezus met ‘Adona’, of ‘heer’ in het Hebreeuws, zoals op zijn harnas staat geschreven. De beschermheilige overwon de dood en versloeg de draak, hij staat symbool als beschermer van Maria en Jezus, in volledige wapenuitrusting, met een vlag met daarop een rood kruis.

Jan van Eyck

H. Donaas

Aan de linkerkant van Maria staat de heilige bisschop Donaas van Reims. Hij draagt een kap met borduursels en een mijter. In zijn ene hand houdt hij een kruisstaf en in de andere hand een wiel met vijf brandende kaarsen.

Jan van Ecyk

van der Paele

Kanunnik van der Paele is de opdrachtgever van het schilder, hij gaf het mandaat aan van Eyck om deze heilige conversatie in beeld te brengen. De bejaarde kanunnik knielt in zijn witte koorhemd links van de troon van Maria. Hij draagt een koorpels om zijn linkerarm en heeft een geopend gebedenboek en een bril (teken van rijkdom) in zijn handen.

Jan van Eyck

Achtergrond

Het sculptuur op de rechtse armleuning van de troon, het tafereel van Simson (Samson) die de leeuw verscheurt, is het zinnebeeld van kracht en heerschappij, de mens die de machtigste onder de dieren verslaat. Op de linkerarmleuning van de troon, staat de moord van Abel door Kaïn, hier gebeurt de eerste moord in onze geschiedenis en velen zullen er volgen (Genesis). Onder beide sculpturen staan Adam en Eva, met hun hand voor hun geslacht, wat duidt op schaamte, ontstaan net na de zondeval.

Jan van Eyck
Jan van Eyck
Jan van Eyck
Jan van Eyck

Closer to van Eyck van Eyck in gigapixels

Heel wat schilderijen van Jan van Eyck werden fotografisch vastgelegd op een digitaal platform, dankzij de fondsen van de beroemde oliebaron en kunstverzamelaar Jean Paul Getty. Op de gigapixelsite Closer to van Eyck, met een zoomfunctie tot op microscopisch niveau, kan je de werken tot op 100 miljard pixels bekijken. 

Back to top