Man van Smarten Hans Memling

De fysieke reproductie van twee intrieste figuren op menselijke grootte is het meest beklijvende tafereel in het museum.

De man van Smarten in de armen van de Maagd Maria belichaamt de bewening van Christus. Een van de essentiële elementen van een piëta is dat er geen andere figuren rond de rouwende Christus en Maria staan. Het éénluik is gemaakt is door Hans Memling in 1475 en hangt in het Nationaal Museum van Melbourne, in Australië.

Een Man van Smarten, is een religieuze afbeelding van de levende Christus die de wonden van zijn passie toont aan de gelovigen. Christus wordt afgebeeld met de wonden van de nagels in zijn handen en voeten, de open wonde van de lanssteek in zijn zijde, en hij is gekroond met de doornenkroon. Op de achtergrond van het kunstwerk zie je de verschillende apostelen, en de elementen van de Passie, zoals de nagels, de spijkers, de roede en de touwen. 

De Man van Smarten vertegenwoordigt Christus als een eeuwig teken van medelijden. Hij wordt afgebeeld met zijn ogen open, levend. Hij wordt gewiegd in de armen van zijn rouwende moeder. De houding waarin Maria op dit schilderij verschijnt, staat bekend als de Onze Lieve Vrouw van Medelijden, of als de Pieta. In de vijftiende eeuw werd vurig bidden, beschouwd als de kracht om de doorgang van de ziel naar het vagevuur, te versnellen, en de pijnen te verzachten.

Hans_Memling - The Man of Sorrows in the arms of the Virgin

Back to top